Šachmatų taisyklės
Pasirinkite pageidaujamą skyrių:
- Figūrų išdėstymas
- Bokštas
- Rikis
- Žirgas
- Valdovė
- Pėstininkas
- Karalius
- Rokiruotė
- Lygiosios
- Šachas ir Matas
- Figūrų vertės
Pėstininkas
Pėstininkas yra silpniausia figūra šachmatuose. Pėstininkas gali judėti tiktai į priekį, o kerta figūras įstrižainėmis į priekį greta esančiuose laukuose. Pėstininkas negali peršokti kitų figūrų.Pėstininko judėjimas:
- Kryžiukai parodo, kur gali eiti baltieji ir juodieji pėstininkai.
- Pradinėje pozicijoje esantis pėstininkas gali peršokti vieną lauką arba pajudėti vienu laukeliu į priekį.
- Pajudėjęs pėstininkas gali judėti tiktai po vieną laukelį į priekį
- Vertikalėje h esantys pėstininkai blokuoja vienas kitą, jie judeti į priekį negali.
Figūrų kirtimas:
Raudona spalva yra pažymėtos figūros, kurias gali gali nukirsti baltieji pėstininkai. Kertant figūrą pėstininkas pastatomas vietoje nukirstos figūros į tą patį laukelį.
Kirtimas prasilenkiant:
Tai yra keisčiausias kirtimas esantis šachmatuose, kurį gali atlikti tiktai pėstininkas nukirsdamas varžovo pėstininką.
Kirtimas prasilenkiant būna įmanomas baltiesiems (diagramoje raudona rodyklė) tiktai tuo atveju jeigu:
- Baltųjų pėstininkas yra 5 horizontalėje
- Juodųjų pėstininkas padaro ėjimą per du laukus (diagramoje žalia rodyklė)
- Abudu pėstininkai turi būti gretimose vertikalėse.
- Kirtimas galimas iš karto po juodųjų pėstininko ėjimo, padarius kitą ėjimą šio kirtimo galimybė būna prarandama tam pėstininkui.
Kirtimas prasilenkiant būna įmanomas juodiesiems (diagramoje žydra rodyklė) tiktai tuo atveju jeigu:
- Juodųjų pėstininkas yra 4 horizontalėje
- Baltųjų pėstininkas padaro ėjimą per du laukus (diagramoje geltona rodyklė)
- Abudu pėstininkai turi būti gretimose vertikalėse.
- Kirtimas galimas iš karto po baltųjų pėstininko ėjimo, padarius kitą ėjimą šio kirtimo galimybė būna prarandama tam pėstininkui.
Pėstininkas paskutinėje horizontalėje:
Baltųjų pėstininkams paskutinė yra 8-ji horizontalė, juodujų pėstininkams paskutinė yra 1-ji horizontalė. Į paskutinę horizontalę galima patekti judant į priekį arba nukertant su pėstininku varžovo figūrą (diagramoje rikį). Į šią horizontalę patekęs pėstininkas yra kiečiamas į savo noru pasirinktą figūrą. Ta figūra dažniausiai būna valdovė, bet gali būti ir bokštas, rikis ar žirgas. Vietoje pėstininko negali atsirasti papildomas karalius arba pasilikti pėstininkas.